01 december, 2011

I fel kultur säger en bild ingenting alls

Just nu sitter det uppe reklamaffischer för tv-spelet Fifa12 där fotbollsspelaren Wayne Rooney står och håller i en dödsmördarsöt hundvalp men ändå ser besviken ut:
Wayne säger "All I want for Christmas is the ball" (ungefär "Det är bara bollen jag önskar mig i julklapp") och den svenska undertexten lyder "Byt ut mjuka paket, lutfisk och fula slipsar mot benhårda tacklingar, klacksparkar och supersnygga pytsar." Men varför står han då och håller i en söt vovve? Skulle den vara ett mjukt paket?

Jag såg affischen både en och två gånger innan jag förstod den, helt enkelt på grund av att den kulturella kontexten gick mig förbi här i novembermörka Stockholm. Sedan klickade det äntligen. Waynes valp syftar på den engelska motsvarigheten till sommarkatt; a puppy for Christmas. Bakgrunden är att välmenande föräldrar köper söta hundvalpar i julklapp till sina barn, som i vardagsjanuari inser att det är rätt jobbigt med en hund som måste passas och uppfostras. Då lämnar man helt enkelt bort valpen. Djurrättsgrupper brukar satsa hårt på marknadsföring mot julklappsvalpar i december. "Köp inte en valp till jul!" Att Wayne skulle lämna bort valpen på grund av att han hellre vill spela tv-spel är kanske inte poängen med den här bilden, snarare att han inte önskar sig den traditionella önskeklappen. Ge grabben ett tv-spel.

Men. Den här bilden funkar ju inte i Sverige. Här har vi inte för vana att ge bort valpar i julklapp, åtminstone inte så stor vana att det går att göra en sådan här annons av det. I Storbritannien förstår man den underliggande betydelsen direkt; här ser vi bara en söt hund. Det hade funkat betydligt bättre om Wayne stått och hållit i en trist julklappsslips eller stickad tröja. Det är inga önskeklappar likt hundvalpen i hans famn, men det är något som vi svenskar har kulturella ramar att förstå.

4 kommentarer:

  1. Jag fattade inte ens att han var en fotbollsspelare.

    SvaraRadera
  2. Det gör nog inget för dem Malin, för du hör du *uppenbart* inte till målgruppen för spelet heller. :-)

    Klokt tänkt Ingrid - undrar om EA tänkte likadant men inte hade råd att fota mer bilder, eller om de helt enkelt missade det?

    SvaraRadera
  3. Malin - det var för sådana läsare jag skrev ut det i inledningen. :) Men precis som Peter säger tillhör du nog därmed inte målgruppen för ett fotbollsspel, så det spelar kanske inte så stor roll.

    Jag tror att EA bara inte tänkte till. De hade en trevlig affisch och ville väl återanvända den?

    SvaraRadera
  4. Tack Ingrid! Jag stod omotiverat länge igår och tittade på affischen. Efter en stund insåg jag att det var en fotbollspelare men där slutade det. Heja marknaden!

    SvaraRadera