08 november, 2011

Tio vanliga språkfel - nr 9

Det är många som har svårt att hålla isär de och dem nu för tiden. Det är inte så konstigt för båda två uttalas ju dom i de allra flesta dialekter, så språkkänslan finns inte där riktigt. Förr i tiden var satslära ett viktigare ämne i skolorna och vi gamlingar fick rätt bra koll på vad som var subjekt och vad som var objekt i satserna. För det är nämligen det som är skillnaden - de är subjekt och dem är objekt. Det vanligaste språkfelet är att skribenterna använder de istället för dem, t.ex. Det här är en blogg för de som tycker att det är roligt med språk. Men ibland ser man skribenter som gör fel åt andra hållet, som det här anslaget i vår port på Carl- Gustaf Lindstedts gata: Mattorna som kommer att bytas ut är dem som ligger på bottenvåningen.

Om du tycker att det här är svårt kan du ta till ett knep: Prova att byta ut de eller dem mot du eller dig. Om du väljer du ska du använda subjektsformen de (två bokstäver för subjektet) och om du väljer dig ska du använda objektsformen dig (tre bokstäver för objektet). Lätt som en plätt! Visst är det kul med grammatik när man får logik i systemet?

2 kommentarer:

  1. Invändning: Jag anser att det är korrekt att skriva "Det här är en blogg för de som tycker att det är roligt med språk". "De" i "för de" är inte det personliga pronomenet "de" utan ett slags demonstrativt pronomen. Jämför
    med vilket pronomen som används i engelska, franska och tyska i motsvarande konstruktion - for those who, pour ceux qui, für denen die - inte "for them who", "pour les qui" eller "für sie die". Språkrådet skriver att båda formerna är godtagbara på svenska: för de som eller för dem som.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att dem och de används mycket felaktigt på grund av att lärarna numera inte lägger så stor vikt vid det. När jag kontrollerar mina barns skrivböcker så kan det mycket väl finnas en stjärna och ett "bra" trots dessa felaktigheter. Jag har påtalat detta för lärarna och menar att hur skall barnen kunna lära sig korrekt stavning om de får RÄTT i sin skrivbok? Sedan är det precis som ni skriver, inte blir det enklare av att det uttalas exakt likadant.. Jag håller med er fullständigt. Något som också kan störa och ännu mer förvirra mig, få mig att undra: Har "de" & "dem" gått och blivit ett och samma ord...?

    SvaraRadera