07 september, 2011

Världens modernaste hockeylag

Av en slump upptäckte jag i dag att ordet modern har sitt ursprung i latinets modernus som i sin tur kommer från det latinska ordet modo som betyder "precis nu". Modosupportern i mig blev jättelycklig av att se det! När någon säger något dumt om mitt lag kan jag ju briljera lite och säga att Modo minsann är världens modernaste lag eftersom själva ordet modern stammar ur ordet modo. Det ni, färjestadare!

Alltså ja, jag vet att namnet Modo egentligen är en sammanslagning av ortnamnen Mo och Domsjö och att Alfredshems IK 1963 fick namnet av den lokala fabriken Mo och Domsjö AB (MoDo) som var huvudsponsor men hur rolig är den etymologiska förklaringen då?

4 kommentarer:

  1. Heter det inte färjestäder?

    SvaraRadera
  2. Inte när man pratar om supportrarna. Men Färjestad i Karlstad och Färjestaden på Öland är Färjestäder, absolut!

    SvaraRadera
  3. Läste ditt inlägg för en klasskompis som först sa "Yay!" och sedan tittade frågande på mig och sa: "Men... Sa du inte att hon bor i Sthlm?" Tydligen är det väldigt underligt att en till Sthlm utflyttad jämte hejar på Modo...

    SvaraRadera
  4. Alltså, jag glömde skriva att jag just nu bor i Modoland. Känns en smula relevant :)

    SvaraRadera