22 mars, 2010

Det var engång en engångsförpackning

Läste Onda sagor av Per Lagerkvist häromkvällen. Och så stötte jag på en för mig udda sammanskrivning (förmodligen, tror jag, för att jag inte har läst allt för många gamla klassikerförfattare): "[...] engång i april gick jag och far [...]." Jag trodde jag hade missat något - att engång figurerar i svensk litteratur utan att jag har uppmärksammat det förut. Men enligt Anna Antonsson på Språkrådet är sammanskrivningen inte alls särskilt vanlig i dag. Hon svarar så här:

- Vi skriver än en gång, men engångsförpackning. När jag söker i en samling text från äldre svenska romaner får jag en del träffar. Särskilt biblisk vet jag inte om den är. Jag har sökt i 1917 års svenska Bibelöversättning utan att få några träffar.

Jamende visste viju redan, kanske någon fnyser. Nåja, språkdetektiven i mig har i alla fall fått sin beskärda del av kuriosaveteande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar