30 april, 2014

SL-doge kan konsten att synas i reklambruset

Här i Stockholm annonserar SL just nu om sin sommarbiljett som gäller från den 1 maj. Men de har tagit begreppet mottagaranpassning, gett det något hallucinogent och tagit ett smalt internetfenomen med galet språk för att berätta om sin fantastiska sommarbiljett. Förstår du referensen i annonsen?

Bild från Tumblr














Om du förstår den är du antagligen i 20-årsåldern och hänger mycket i sociala medier som Tumblr och Twitter. Det handlar om ett internetfenomen, ett meme, som kallas doge och uppstod 2012. Bilden på den sneglande shiba-hunden med tankar på usel engelska skrivna i typsnittet comic sans med grälla färger har spridits otroligt flitigt, framför allt under 2013. Roliga exempel är Dogei Lama, konspirationsdoge, pilotdoge, Dogge Doggelito-doge och Independence Day-doge. Och SL är inte det första företaget som leker med memet - sök bara på "doge meme" på Youtube! Doge har lämnat ett sådant avtryck att den till och med har namngett en egen virtuell valuta, Dogecoin.

Bild från imgur
Men trots att doge har blivit ett sådant fenomen är det fortfarande för smalt för att majoriteten av SL:s resenärer ska förstå annonsen. I en intervju i Metro (givetvis skriven i comic sans) menar SL att det inte gör så mycket - de som känner till doge tycker att annonsen är kul, de som inte förstår vad det handlar om förstår ändå den viktiga informationen längst ner. Och oavsett om resenären känner till doge eller inte stannar hen upp och tittar lite extra noga på shiban med SL-kort eftersom det är en sådan udda annons. Kanske tar ett kort och sprider i sociala medier. Kanske läser om biljetterbjudandet tillräckligt många gånger för att bli köpsugen. Kanske skriver ett blogginlägg och sprider annonsen gratis. Bravo, SL.

4 kommentarer:

  1. Hen som förstår kan också vara en otroligt hipp tant i 54-årsåldern ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis - därför skrev jag "antagligen" ;)

      Radera
  2. Hippa tanter är ungefär som 20-åringar, tror jag.

    Men helt ärligt tror jag att kampanjen också gör folk fly förbannade. Många känner sig utestängda, helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Tack för förklaringen! Jag har verkligen funderat över vilken målgruppen är för den här annonsen - det är uppenbarligen inte jag i alla fall. Mvh Ytterst ohipp tant i 40-årsåldern (som dock hänger en del på Twitter och kanske borde ha snappat upp det?)

    SvaraRadera